Geschenken, kortingen, vouchers… veel verkopers bieden klantenkaarten aan, van boekhandels om de hoek tot kapsalons, elektrowinkels en schoonheidssalons. Welke kaart moet je laten maken om de loyaliteit van klanten te vergroten?
Wat zijn de mogelijkheden van de digitale kaart?
Er circuleerden nog nooit zoveel klantenkaarten als tegenwoordig. Wist je dat volgens een onderzoek 98% van de Nederlanders er minstens één heeft? In feite zijn er gemiddeld 6 tot 7 klantenkaarten in de portemonnee van de consument. Kortingen tijdens het afrekenen laten de klant het hele jaar door te profiteren van kortingen. Toch zijn meer en meer klanten teleurgesteld over het beloningssysteem. In feite voelt 50% van hen zich niet langer bevoorrecht.
Laat een klantenkaart maken waar een strategie achter schuilt
Voor je bedrijf zijn klantenkaarten een fantastische manier om ervoor te zorgen dat je klanten vaker terugkomen en meer geld uitgeven. Alhoewel de e-commerce aanzienlijk gegroeid is met de komst van het internet, is het belang van loyaliteit voor de klant nog nooit zo groot geweest. Met dit in gedachten is het uiteraard een kwestie van zorg dragen voor de consument tijdens hun aankooptraject, het opzetten van een efficiënte en ook gepersonaliseerde klantenservice. Een loyale klant is kostbaar en moet zich gerespecteerd voelen.
Een tevreden klant komt terug en zorgt voor reclame
Als de klant tevreden is, komt hij bij je terug en praat over je bedrijf bij vrienden en kennissen. Dit zorgt voor gratis reclame. Omgekeerd, als de laatste niet tevreden is, kan dit voor slechte reclame zorgen. In ieder geval heeft het invloed op je bedrijf. Een tevreden klant zal snel in de verleiding komen om terug te keren naar je bedrijf om nieuwe aankopen te doen. In een tweede stap zal de koper zich zelfverzekerd voelen. Hij is van mening dat je om hem geeft en zal zelf om een nieuwe klantenkaart vragen. Kortom, de klant voelt zich gewaardeerd en heeft de indruk dat rekening gehouden wordt met zijn verwachtingen. Door een band met je klanten te creëren, zullen ze de neiging hebben om gemakkelijker terug te keren en op dezelfde manier zul je je ze als klant behouden.
De klantenkaart laten synchroniseren met de kassasoftware
Vraag de ontworpen klantenkaart een link heeft met je kassasoftware en een solide klantenbestand genereert. Klantenkaarten zijn ook een manier om meer te weten te komen over de koper. Van telefoonnummer tot e-mailadres, alle klantinformatie wordt vermeld in een database. Zo wordt elke verkoop vervolgens geanalyseerd en kunt u een geavanceerde marketingstrategie opzetten om de consument aan te moedigen om te kopen.
Kies het juiste programma voor je klantenkaarten
Als de klantenkaart een goede loyaliteitstool is, moet deze worden aangepast aan je klanten om efficiënt te zijn. Vanaf het begin moet een vertrouwensrelatie met de consument worden opgebouwd. Wat is het uitgangspunt van de klantenkaart? Hoe werkt het in de praktijk?
Er zijn drie mogelijkheden die zich hebben bewezen op het gebied van loyaliteit:
• De abonnementskaart die systematische korting biedt. Het is de ideale oplossing om op klantenloyaliteit op lange termijn op te bouwen.
• De stempeltype-kaart, wel of niet gedigitaliseerd, waarmee je het aantal bezoeken van je klant kunt tellen om hem korting te geven bij het volgende bezoek. Dit systeem nodigt klanten uit om regelmatig te komen en beloont hen zelfs voor kleine aankopen.
• De puntenkaart die is gebaseerd op het uitgegeven bedrag. Hoe meer de klant koopt, hoe meer punten hij verdient. Deze punten kunnen worden gebruikt voor toegang tot gratis of scherp geprijsde producten of diensten.
Wanneer je een digitale klantenkaart laat maken, is het van belang dat je nadenkt over de noden van de klant en de mogelijkheden die er zijn voor je bedrijf. Je moet ook de keuze maken tussen een fysieke kaart of een digitale kaart. Zorg zeker voor herkenbaarheid door een logo op de kaart te zetten.
Bron: softwaremagazine.nl