De traditie van het kerstpakketten geven zag het levenslicht op het 19e-eeuwse platteland. Waar de boer zich bezighield met het wel en wee van zijn boeren onderneming en ondertussen zijn werkvolk bedrijvig hield. Een keer per jaar, met Kerst, mochten de meiden en knechten op verlof. Ze kregen dan een forse mand met boerenproducten mee die ze bij hun naasten op konden smikkelen. En zo was het kerstpakket ‘geboren’.
De traditie houdt aan
Ambachtelijke bedrijven en andere middenstander volgden deze goede gewoonte en beloonden de werknemers aan het eind van het jaar met een kerstpakket. De traditie sloop er zo behoorlijk in dat ‘onze jongens’ in Nederlands-Indië in de tropen ook werden beloond voor hun soldaten trouw met kerstcadeaus die helemaal vanuit Nederland naar de oost waren verscheept.
Meer dan basiswaarde
Je kunt nu als ondernemer niet met Kerst bij je klanten aankomen met een paar eieren, een halfvolle melk en een blokje boerenkaas. De kerstpakketten zijn met hun tijd meegegaan. Klanten, zakenrelaties en personeel verwachten wel iets te krijgen met de Kerst en dan ook iets dat een beetje waarde heeft. In de huidige kerstpakketten die bij kerstpakketten bedrijven worden aangeboden, zie je dan ook vaak een zweem van luxe en verrassende inhoud terug. Het assortiment van de gemiddelde supermarkt kan beter niet teveel weerspiegeld worden in een kerstpakket. Door zaken van enige waarde aan te bieden, ben je als ondernemer natuurlijk ook bezig de relatie met je klanten en personeel te bestendigen. Dat mag best iets kosten.
Kerstpakketten in de vorm van themadozen
Heb je meer dan een paar pakketten nodig? Dan kun je al terecht bij speciale themadozen. Zulke pakketten zijn er al vanaf een bestelling van tien stuks. Hoewel de dozen altijd aardig gevuld blijven met eten en drinken, zijn er dan gadgets en accessoires aan toegevoegd die een thema uitbeelden. Het gaat dan niet over kersthangers, agenda’s of een luxe kerstmagazine. Een kerstpakket met een landenthema zoals Italië kan zo bijvoorbeeld bestaan uit het bijna verplichte eten (truffels) en drinken (limoncello). Maar daarnaast wordt de doos thematisch verrijkt met een leuk schaalmodelletje van een Vespa en een Italiaans bordspelletje dat een labyrint op basis van het Venetiaanse stegen patroon ontvouwt. Zo’n themadoos kun je natuurlijk ook mooi aan de bedrijfs-business koppelen. In het geval van Italië zou dat kunnen als je bedrijf vakantie accommodaties in La Bella Italia verhuurt.
Kerstpakketten door de ontvangers samengesteld
Vind je het moeilijk om voor je personeel iets uit te kiezen omdat je er niet zeker van bent of ze het wel waarderen? Gooi het roer dan eens om en stel je werknemers centraal bij wat er in de kerstpakketten moet. Je doet dat bijvoorbeeld door ze een chique voucher te geven met een code. Ze kunnen daarmee online gaan en in een enorme kerstwinkel alle spulletjes bij elkaar klikken die ze zelf hoog waarderen. Tot het puntentotaal een plafond bereikt, natuurlijk. Vervolgens gaat het online mandje naar de inpakkers van de pakketten. Even later worden de pakketten netjes op kantoor afgeleverd of zelfs persoonlijk thuisbezorgd.