Klanten kan soms lastig en moeizaam zijn. Na veel mailtjes en belletjes kun je soms pas iets makkelijks door communiceren. Dit kan en moet effectiever om de aandacht van klanten vast te houden. Vertel dat je een nieuwe collega in het team hebt of geef met veel trots door dat je nu ook in een ander land gaat exporteren. In deze blog leggen we je graag uit hoe je origineel kunt communiceren met je klanten.
Maak het tastbaar
Ga eens bij je zelf na hoe je nu een nieuwe collega wilt voorstellen aan je klant? Waarschijnlijk doe je dit door een e-mail, een stukje op de website of een post op de sociale media. Ondanks dat de nieuwe collega voor jullie een fijne toevoeging is, geldt dit voor je klanten niet. Die beschouwen je mail, stukje op de website of de Facebookberichten als een van de vele berichten die ze krijgen. De mailbox heeft namelijk urgenter mailtjes die ze willen lezen, gaan niet op je website kijken voor dit nieuws en scrollen onbewust op Facebook door. Maak het dus tastbaar waar ze niet omheen komen. Dit krijgen ze niet alleen elke dag maar kunnen ze ook minder snel verdoezelen. Mooi, want je hebt nu de aandacht.
Relatiegeschenken
Hoe maak je de communicatie dan tastbaar? Dit kun je gemakkelijk doen door relatiegeschenken te geven aan je klanten. Iets wat er niet tussendoor bij in schiet zoals een mailtje. Nu geef je iets tastbaars wat vaak ook nog een geruime tijd gebruikt kan worden. Wat je geeft aan de klant om iets duidelijk maakt is niet alleen afhankelijk van het type nieuws. Houdt bijvoorbeeld ook rekening met het bedrijf en de branche waarin je acteert. Met veel goedkope relatiegeschenken hoef je niet diep in de buidel te tasten. Een kleinigheidje geven om nieuws te communiceren met je klant: een originele manier waarbij je gegarandeerd de aandacht hebt.