Als jij bij deze tekst bent beland is de kans erg groot dat je geïnteresseerd bent in het werken via een cloud werkplek, of dit nu voor privé zaken, school of werk is. Doordat we de laatste jaren door het coronavirus veel thuis moesten werken zijn er erachter gekomen dat er veel manieren zijn om dit te doen, via een cloud omgeving werken is er hier één van. Zo’n omgeving is echt hartstikke handig en prettig om mee te werken, zeker als je met mensen samenwerkt of vaak vanaf verschillende plaatsen werkzaam bent!
Wat is een cloud werkplek?
Om te snappen waarom een cloud omgeving zo’n fijne manier van werken is, is het goed om eerst te weten wat een cloud omgeving precies inhoudt. Een cloud omgeving houdt eigenlijk in dat er een werkplek wordt gecreëerd waar de medewerkers altijd en overal toegang tot hebben. Je kan je documenten op deze werkplek opslaan en bijvoorbeeld thuis openen, maar ook op kantoor of onderweg. Op deze manier kan je alles heel gemakkelijk opslaan op één plek en hier dus altijd makkelijk bijkomen. Door een cloud omgeving te gebruiken zorg je er ook voor dat er niet meer geïnvesteerd moet worden in bijvoorbeeld back ups en firewalls.
Waarvoor gebruik je een virtuele werkplek?
Nu denk je bij het lezen van deze tekst misschien, dit klinkt allemaal hartstikke leuk en aardig en ook erg handig, maar voor wat voor zaken zal ik dit dan gebruiken? Een cloud omgeving als een virtuele werkplek kan voor heel veel verschillende zaken handig zijn. Vooral op zakelijk gebied is dit een hele goede keuze, je kan op deze manier altijd bij zaken als belangrijke informatie of presentaties, zonder dat je hiervoor eerst op je werk moet zijn. Ook voor privé zaken kan dit erg handig zijn, denk bijvoorbeeld aan een gezamenlijke agenda met je partner.
Waar moet je op letten?
Als je na het lezen van deze tekst hebt besloten om ook via een cloud omgeving te gaan werken, dan zijn er wel een aantal dingen waar je op moet letten. Als jij ervoor wilt zorgen dat je op een veilige manier kan werken in de cloud omgeving, dan moet je zeker goed opletten. Het is ten eerste heel slim en handig om ervoor te zorgen dat je een cloud omgeving kiest waar de rest van je bedrijf ook meewerkt, zodat je zo alles goed kan delen. Voor de rest van de veiligheid is het slim om een specialist in te schakelen, zodat alles goed geregeld wordt!