Wanneer is een website gebruiksvriendelijk?


Een goede website voor jouw bedrijf is tegenwoordig eigenlijk niet meer weg te denken. Een website heeft ontzettend veel voordelen. Klanten kunnen je vinden, je hebt meer bereik en je kunt zelfs jouw producten online verkopen. Daar zit wel een voorwaarde aan verbonden. Je moet namelijk wel een gebruiksvriendelijke website hebben. Wat is precies een gebruiksvriendelijke website? Hoe krijg je dat voor elkaar? SYS platform vertelt alles wat je moet weten.

Waar moet je aan denken bij een gebruiksvriendelijke website?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een gebruiksvriendelijke website is niet zomaar klaar. Dat heeft tijd nodig. Jouw website moet goed in de smaak vallen bij zowel jouw klanten, alsook bij Google. Jouw klanten zien de website en kunnen dingen doen op jouw website. Iets kopen, contact opnemen of zich inschrijven voor een nieuwsbrief. Wanneer een klant iets doet op jouw website, heb je een conversie. Het liefst wil je natuurlijk zoveel mogelijk conversie bereiken.

Naast het tevreden stellen van de klant, is het ook belangrijk dat je Google tevreden stelt. Google kijkt naar jouw site en bepaald of jouw site goed is of niet. Hoe beter Google jouw site vindt, hoe hoger je in Google komt te staan. Als je kijkt naar gebruiksvriendelijkheid, moet je dus aan jouw klanten én aan Google denken. De conversie ligt uiteindelijk bij de klant. Google kan jou helpen om de klant jouw website te laten bezoeken.

Wat is gebruiksvriendelijkheid precies?

Een gebruiksvriendelijke website is een website die je makkelijk en goed kan gebruiken. Alles is goed te vinden, de website laadt snel en als je iets wilt kopen is dat ook makkelijk te doen. klanten vinden gebruiksvriendelijkheid ontzettend belangrijk. Als ze iets zoeken, willen ze dat direct kunnen vinden. Ze willen niet heel lang moeten zoeken. Dan gaan ze liever naar een andere website.

 

Google snapt dit ook. Google weet dat klanten dit belangrijk vinden. Daarom vindt Google dit ook zo belangrijk. Sites die heel ingewikkeld lijken voor Google en langzaam zijn, worden daarom onderaan geplaatst. Google denkt dan dat die website niet in de smaak zal vallen bij bezoekers. Je wordt dus eigenlijk “gestraft” omdat de website niet gebruiksvriendelijk is.

Hoe maak je een gebruiksvriendelijke website?

Dit is dus ook de reden dat je aan Google moet laten zien dat je een gebruiksvriendelijke website hebt. Wij als SYS platform adviseren jou om de site voor zowel Google als ook de klant gestructureerd te maken. Hoe doe je dat precies? Wat dat betreft kun je kiezen om dit zelf te gaan regelen. Je kan een training volgen, of informatie opzoeken op internet.

Het nadeel is dat dit je wel veel tijd gaat kosten. Het kost immers tijd om je te verdiepen en om het vervolgens ook uit te gaan voeren. Vooral het technische gedeelte van een website is vaak iets wat je echt goed moet leren, wil je het goed voor elkaar krijgen. Wil je liever jouw tijd ergens anders aan besteden? Dan kun je ook een bedrijf inschakelen, zoals SYS platform, die dit voor jou doet. SYS platform heeft namelijk goede medewerkers die weten hoe ze een website gebruiksvriendelijk moeten maken. Zo weet je zeker dat het goed zit en hoef je er zelf geen tijd aan te besteden.